Fyra

woensdag 5 juni 2013 | In Vandaag Reacties uitgeschakeld voor Fyra

De gekozen eigennaam ‘Fyra’ is mooi, maar veel meer positiefs is op dit moment over de hoge snelheidsverbinding Schiphol – Antwerpen niet te zeggen. De aanleg van de hoge snelheidslijn Zuid was bedoeld om Nederland te verbinden met het hsl-net in België. Op die manier reis je in luttele uren naar Antwerpen, Brussel en Parijs. De Belgische spoorwegen (NMBS) besloot vorige week de stekker uit het project te trekken en zuigt daardoor Nederland in een Haagse discussie over ‘kommer en kwel met de hsl.’

Het meest pijnlijk is wat dit project al gekost heeft en wat het allemaal nog gaat kosten. Het aanleggen van de spoorlijn heeft jaren in beslag genomen en veel gemeenschapsmiddelen gevergd. De geïnvesteerde bedragen die nu langskomen liggen tussen 6 en 10 miljard euro. De werkgelegenheid in weg- en waterbouw kreeg een vette impuls, maar dat is een mager resultaat als je het afzet tegen de conclusie dat een verkeerde trein is gekozen om erop te rijden.

Gisteren deden Kamerleden stoer over hun voornemen om een parlementaire enquête in te stellen. De onderste steen moet maar weer eens boven komen. Hoe hebben zoveel zaken zo ernstig mis kunnen gaan? De ervaring echter leert dat met de uitkomsten van parlementair onderzoek hoegenaamd niks wordt gedaan. Begrijpelijk, want het is graven in de sores van het verleden en in de politiek ontaardt dat meestal in een zoektocht naar de schuldigen. Beter zou zijn een opdracht te geven over hoe de overheid (regering én Kamer) risicovolle infrastructurele projecten in de toekomst beter in de hand kan houden. Immers, de Fyra is lang niet het enige voorbeeld dat een falende overheid op het schandblok brengt.

Vandaag

21-augustus-2013

Onderdanen

Graag of niet maar onderdanen zijn we allemaal. In eerste instantie doet het woord denken aan totalitaire regimes waar de staat of de vorst de…                      Lees verder Overzicht